הרשמה
סיסמתך תשלח אליך בדואר אלקטרוני

כל עסק קטן או גדול רוצה להצליח. לא משנה אם אתה שוחה במים אדומים או במים כחולים. כדי להצליח כדאי לבצע מחקר שוק כדי להכיר את הענף בו העסק פועל.
מחקרי שוק יכולים לספק לעסק מידע מקיף על לקוחות, על הענף בו פועל העסק, ועל המתחרים של העסק. בשלבי ההקמה של העסק מחקר שוק יכול לחסוך הרבה כסף, מחקר שוק מקדים יכול לתת מידע האם הרעיון העסקי שלך הוא בר מימוש. כשהעסק גדל ומתרחב מחקרי שוק יכולים לספק מידע על הזדמנויות חדשות בשוק, האם היעדים של תכניות השיווק מושגים, אפקטיביות הפרסום ועוד.  כל עסק צריך מידע בכדי לתפקד ולהצליח. האתגר לבעלי עסקים קטנים הוא לבצע מחקר שוק בזול בצורה יעילה ואפקטיבית תוך שמירה על מסגרת תקציב מצומצמת.

ניקח לדוגמא עסקים קטנים : עסקי מזון קטנים, חנויות אופנה, חנויות תכשיטים, חנויות של מעצבים. מעטים העסקים הקטנים (אם בכלל) הנוהגים לבצע מחקר שוק מקדים לפני שהם משיקים את המוצרים שלהם למכירה. מרבית בעלי עסקים אלה מייצרים את המוצרים, מייבאים אותם או רוכשים אותם ומתחילים למכור בתקוה שהקונים יבואו. זוהי אסטרטגית של : "אם תבנה את זה הקהל כבר יבוא" (שהוצגה לראשונה לעולם בסרט שדה החלומות עם קווין קוסטנר). הי, לפעמים זה עובד. אתה מייבא מכולה מלאה בסנדלי חוף מברזיל ומוכר את כולה תוך חודש בחנות הקטנה שפתחת בדרום תל אביב. לפעמים זה לא עובד ואז הפסדת הרבה כסף (לפחות יש לך סנדלי חוף בכמות שתספיק לך עד עונת הרחצה של שנת 2349).

למה לא לעשות מחקר שוק?

מחקרי שוק קלאסיים אינם נתפסים כמוצר שמתאים לעסקים קטנים או אפילו בינוניים. הם יקרים או נתפסים כאלה. הם נתפסים כמוצר מסובך, התועלת שלהם לא תמיד ברורה או לא מובנת לבעל העסק הקטן. נכון שלעשות סקר לא נתפס כמשהו סקסי, בטח לא משהו שעסקים קטנים עושים, אבל תתפלאו כמה יעיל זה יכול להיות, יש גם טכניקות אחרות יעילות שאפשר לנצל באופן אפקטיבי בעסקים קטנים. להלן מספר טכניקות פשוטות שיעזרו לך לבצע מחקר שוק בכוחות עצמך בהשקעה סבירה של משאבים.

טכניקה מס' 1 : תלבשי את זה בעצמך 

אסטרטגיה זו טובה במיוחד לאלה העוסקים בעיצוב (ביגוד ,תכשיטים, תיקים, אביזרי אופנה וכיו"ב). פשוט תלבשו /תענדו /תשימו את העיצובים שלכם עליכם לכו איתם לכל מקום, שימו לב איזה תגובות אתם מקבלים. תספרו את התגובות החיוביות, נסו לזהות איפה קיבלתם אותם, מה היו מאפייני מי שנתן לכם את התגובה. לדוגמא אם מישהו אומר לכם "אהבתי את השרשרת שלך" ספרו זאת.  אם כמה וכמה אנשים אומרים לכם "אהבתי את השרשרת שלך, איפה קנית אותה? איפה אפשר להשיג" הוסיפו אותה לקולקציה שלכם/ן.

טכניקה מס' 2 : למה שלא תבדוק קודם מחירים 

נניח שאתם מעצבים שלטים לדלתות. איך תדעו איך לתמחר? לכו לשווקים, לכו לירידים. שימו לב כמה אנשים משלמים על מוצרים דומים לשלכם. אם יצרתם מוצר חדש, תיצרו תחילה מעט יחידות . לכו עם המוצרים ליריד/פסטיבל. שימו לב איך הם נמכרים. מכירות הן פונקציה של מיקום , עונתיות, אופי קהל. תנו למוצר חדש כמה הזדמנויות חשיפה שונות. בדקו איך המוצר החדש מתנהג באירועים אלה, יש התענינות? הצלחתם למכור? שחקו עם המחיר מאירוע לאירוע בהתאם לתוצאות : מכרתם הרבה תעלו את המחיר, לא מכרתם תורידו. אחרי כמה אירועים כאלה על בסיס כמויות קטנות תוכלו לדעת מה עתידו של המוצר החדש ואיך לתמחר אותו.

דרך אגב : טכניקות  מס' 1 ו-2 יכולות לעבוד עם התאמות קלות גם במוצרים בהנמכרים ON LINE .

טכניקה מס' 3 : דברו ישירות עם הלקוחות שלכם 

טכניקות של ראיונות טלפוניים ו/או קבוצות מיקוד הן טכניקות יעילות לאיסוף נתונים אך באותה מידה הן טכניקות יקרות. במקום טכניקות אלה אפשר להשתמש בגרסאות לא פורמליות. למשל במקום קבוצת מיקוד אפשר להזמין 5-10 לקוחות ובאופן לא פורמלי לבקש מהם להביע את דעתם לגבי מוצר חדש אותו רוצים להשיק. תני למישהו מהעובדים שלך להתקשר ל 15 עד 20 לקוחות ושאלי אותן שאלות שהיית שואלת בסקר. מעבר לשאלות נהלי עם המרואיינים שיחה (אם תתני להם הנחה או הטבה הם יהיו מרוצים וישתפו פעולה) אמנם תוצאות שיתקבלו לא יהיו תוצאות מדעיות ומייצגות של כלל האוכלוסיה אך עדיין יתקבלו תוצאות שיכולות להיות משמעותיות. אולי יתגלה רעיון חדש שלא חשבת עליו קודם ??? אין תחליף אלא לשאול את הלקוחות. הלקוחות שלך מכירים את העסק שלך הכי טוב.  דברו איתם.

טכניקה מס' 4 : למה שלא תיקחי לך סטודנט צעיר, למטרות עסקיות כמובן (הוא יכול לכתוב בעבורך תכנית עסקית)

הגיע הזמן לכתוב תכנית עסקית. עסק חדש, שלב חדש. צריך לבקש הלוואה. יכול להיות שהעסק שלך צריך יעוץ אסטרטגי. יעוץ זה עסק יקר. מה עושים ? צרי קשר עם בתי ספר למנהל עסקים. הציעי לסטודנטים לעשות פרויקטים על העסק שלך. סטודנטים למנהל עסקים תמיד מחפשים רעיונות טובים לביצוע פרויקטים במסגרת הלימודים שלהם. פרויקטים כאלה מקנים לסטודנטים קרדיט בקורסים וגם ניסיון. בתמורה העסק מרוויח עבודה עם מוחות צעירים ויצירתיים העובדים בפיקוח של אנשי מקצוע מהאקדמיה. תמיד אפשר לאתר אנשים מוכשרים דרך מדיה חברתית אם את מתביישת לפנות אל הפרופסורים המכובדים, שימי את ההצעה שלך במקומות המתאימים הם כבר יפנו אלייך (מוטיב חוזר if you build it pepole will come)

טכניקה מס' 5 : איך השירות שלי ? רוצה לדעת ? דבר עם הלקוחות הכי לא מרוצים שלך

מחקרי שוק יתנו לכם מספרים. המספרים חשובים, חשובים מאד. אי אפשר בלעדיהם.
אבל הם לא מספיקים. בית הקברות מלא בעסקים שקבלו ציוני שביעות רצון גבוהים והלקוחות נטשו אותם. שיפור שירות כרוך בהתמודדות עם זוועות תפעוליות. לכו תפגשו את הלקוחות הכי לא מרוצים שלכם.  יש המון כלים חינמיים שאתם יכולים לנצל לטובת העניין בכדי לעשות סקר אינטרנטי, אנשים נוטים לשתף פעולה עם סקרי אינטרנט, בעיקר אם תתנו להם תגמול סמלי (שיכול כשלעצמו להיות קידום מכירות) הם ישמחו להביע את דעתם, הם יאהבו שמקשיבים להם. זה נושא לפוסט אחר כלים חינמיים לביצוע סקרים אזכיר פה רק 2 כלים מהנפוצים ביותר שיש  : surveumonkey ו- zoomerang שניהם חינמיים ברמת השימוש הבסיסי ותמוכים בעברית.

טכניקה מס' 6 : עשו שימוש באינטרנט 

סקרי אינטרנט המבוססים על דגימה מתוך פאנל יכולים להיות יעילים מאד. עדיין יש שאומרים כי איסוף נתונים באינטרנט אינו אמין והמדגמים אינם מייצגים. זה לא  נכון. אחוזים גבוהים מכלל מחקרי השוק בעולם מתבצעים באינטרנט או באמצעות האינטרנט. שיעור זה נמצא בעלייה מתמדת. מה גם שפתרונות אינטרנט לביצוע מחקרי שוק הם בדרך כלל זולים יותר.
ברגע שבניתם לעסק אתר אינטרנט יש לכם מקור מידע בלתי פוסק. שימו באתר שאלון פשוט. תשובות שתקבלו לשאלון ממבקרים באתר יתנו לכם מידע חשוב מאד. סקר אינטרנט מקצועי עם גוף מחקר חיצוני יכולה להיות אפשרות לפתרון מקצועי כמו של העסקים הגדולים בתקציב שמתאים גם לעסק קטן/בינוני.
השתמשו באינטרנט בכדי ללמוד מה נעשה בתחום שלכם. חפשו אתרים מקצועיים שמתאימים לתחום בו אתם עוסקים. חפשו מגמות מהעולם, למדו מה חדש. מה עומד לקרות. תקשיבו לשיחות של אנשים ברשתות חברתיות, כבר אמרתי את זה קודם. זה מידע ששוה זהב ברמה העסקית וברמה האישית כאחד, בעסקים קטנים המיתוג האישי והמיתוג העסקי הולכים פעמים רבות ביחד, מדיה חברתית יכולה לחולל נפלאות בתחומים אלה, היא דורשת בעיקר השקעה של זמן.

תמדדו, כי מה שאתם מודדים אתם יכולים לנהל.

ותתקשרו אלי אם יש לכם שאלות 054-4427769

רמי יולזרי

מומחה לסקרים ומחקרי שוק (מרביץ לנתונים), יזם חברתי, אב ל-3, רץ למרחקים ארוכים, מתמודד עם פוסט טראומה מאז שאני זוכר את עצמי, אחראי על הכביסה בבית וצלם חובב של מבנים נטושים ועזובה אורבנית. לא בהכרח בסדר זה.