הרשמה
סיסמתך תשלח אליך בדואר אלקטרוני

לאחר מאבק במחלת הסרטן, אמא שלי נפטרה. שוב נותרתי יתומה, הפעם מאמי, מהחברה הכי טובה שלי, מהתפקיד שלקחתי על עצמי לנסות להציל אותה.

צללתי לתוך דיכאון קשה, חוסר אונים וחוסר תפקוד.  פניתי לפסיכיאטר האהוב עלי ושאלתי אותו: "מיקי, מה אפשר לעשות? כואב לי בכל הגוף מרוב עצב." התשובה שלו הפתיעה אותי: "כלום! את חייבת לעבור את זה. מקסימום תקחי אקמול, הגוף לא יודע שהכאב הוא נפשי. זה יעזור."

זה באמת עזר. ולאחר תקופה לא קצרה, הכאב של הגוף התחלף בדקירות לא צפויות של כאב מפלח של הלב.

התובנות שלי: צריך רופא חכם בסביבה שאפשר לסמוך עליו. לא תמיד יש תרופה חדשה ונוצצת שתפתור את הבעיה. לפעמים צריך לסבול עכשיו במקום לסבול יותר בעתיד.

אחרי תקופה ממושכת של דכדוך קשה, החלטתי להפסיק לחכות שהמצב ישתפר מעצמו והפצעים הרגשיים יחלימו בקצב שלהן ויצאתי לחפש מה יכול לשפר את התחושה הפנימית שלי.

ידע

הכי פשוט היה להכניס לגוגל "אובדן ואבל" בכל מני וריאציות ולקרוא את כל התכנים הרלוונטיים. היו שם עצות פרקטיות כמו לצאת להליכות או ריצות, להפגש עם חברות, להתלבש ולהתאפר, לשמוע מוזיקה שמחה, לראות תוכן מצחיק. עצות נהדרות. רק שלא בא לי לצאת, בטח שלא להתגנדר והשמחה החליטה להבריז בעיקר כי טרור הסכינים מאיים על שלוות הנפש. ומה עם המצחיק, המצחיק אבד מיד לאחר הגיחוך על דפני גפני ושות' בפייסבוק. גם flipboard הציע מידע רלוונטי מבלוגים, מעניין ומעשיר וחוזר על עצמו: אבל זהו תהליך שצריך לאפשר אותו ולשים לב לכל מני סימני אזהרה.

תובנות:

בקשי עזרה מהסובבים אותך.

אנשים סביב לא תמיד יודעים מה אנחנו צריכים כשאנחנו במצב נפשי רגיש. אם יש משהו שאתם חושבים שאתם רוצים לעשות, בקשו ממישהו להציע לכם אותו. זיכרו להשיב בחיוב להצעה, למרות הפיתוי לדחות אותה.
לי עד עכשיו יש מוניטין של אומרת כן לכל הצעה. יש לי חברה טובה שניצלה את זה כשאמרתי כן מראש ומצאתי את עצמי עושה קניות באיזה ערב חג יחד איתה, סוחבת שקיות לאוטו. כן. אנחנו עדיין חברות.

הרפיה

כאן מצאתי מגוון אפשרויות. ב- YOUTUBE יש גישה לאלפי סרטונים של דמיון מודרך, מדיטציה, היפנוזה לשימושים שונים בשפות שונות. אפשר להרדם איתם, אפשר לשפר את הביטחון העצמי באמצעותם, לזמן לחיים כסף, בנזוג, שקט והרפיה.

בתקופות הכי קשות, בזמן שהלילות לא הזמינו שינה נינוחה אלא מתח וחרדה מהלא ידוע. השקט של הלילה הזמין את עננת המוות שריחפה מעל אמי בזמן ש"המחלה" איימה לכלות אותה. במשך היום, הייתי עסוקה בלנסות להציל אותה, לגרום להרגשה טובה, להחזיק לה את היד עד לרגעים האחרונים לחייה ובלילות מצאתי מדיטציה לרגיעה ולבהירות מחשבתית. הקול העדין שלה שחזר ואמר  בעברית "יש זמן, הכל בסדר" הרגיע אותי.

לעתים הייתי צריכה לשמוע את המדיטציה פעמיים או שלוש עד שהצלחתי להירגע או להירדם. לפעמים הפסדתי במאבק מול הסטרס שלחץ לי על החזה והגרון, ויתרתי על נסיונות להירדם והנחתי את הראש על כרית בסלון מול שידורים חוזרים ומוכרים של המפץ הגדול ושאר קומדיות, גולשת לשינה לא נינוחה בשעות הבוקר המוקדמות.

בשיטוטים נוספים מצאתי קולות שונים שאין להם סיכוי להרגיע אותי, מבטאים צורמים, שפה עילגת, מוזיקת רקע מרגיזה או טקסטים המתארים הילות ומלאכים ואנרגיות יקום מנחמות שרק הפריעו לי להירדם.

בלילות השקטים הקשבתי למבטאים שונים שהפעילו עלי סוג של היפנוזה עצמית, דמיון מודרך או משהו בסגנון. הבטחות לשיפור באיכות השינה, שיפור בחלומות, עתיד טוב יותר ועוד הבטחות לרגיעה ובהירות שהייתי כל כך צריכה.

תובנות שלי: חפשו ביוטיוב מדיטציה או הרפיה שתתאים לכם. סננו מיד את אלה עם הקול שמעצבן אתכם, עם המוזיקה שלא מתאימה לכם או אלה שמבטיחים לכם הבטחות שנשמעות לכם מופרכות. דמיון מודרך והיפנוזה בדרך כלל אורכים יותר מ- 20 דקות, פנו לכם את הזמן והמקום המתאים. העבירו את הטלפון שלכם למצב "לא להפריע" ושבו בנוח.

אפליקציות למדיטציה ורוגע

3 אפליקציות שאני משתמשת בהן לעתים קרובות, המדיטציות קצרות והממשק נעים ומדליק.

Headspace

4bef67a4b3fd77c672fffaa616825bf3האפליקציה המקסימה לתרגול מיינדפולנס מלווה גם בסרטונים חמודים המסבירים את התהליכים שאנחנו עוברים ומספקים הסברים ויזואלים להדרכה שניתנת במבטא בריטי עדין בקולו הנעים של אנדי.

ההנחיה היא להקשיב למדיטציה אחת של 10 דקות בכל יום. הקפדתי על כך יומיים או שלושה. התאהבתי אנושות באנדי, הבחור הצעיר שהפך לנזיר וחזר אל המערב כדי לבנות אפליקציה. ביום השלישי הצלחתי להביט על המחשבות שלי כאילו היו מכוניות ברחוב (דימוי מצוין מהסרטון) ומרוב התרגשות, עשיתי ברצף את כל 10 המדיטציות המוצעות חינם לתרגול מאוד בסיסי. מאז אני שומעת את המדיטציה כשאני רוצה להתרענן בזריזות. רכשתי מנוי ואני ממליצה בחום. ממש מרגיש כמו חדר כושר למיינד. למדתי ותרגלתי המון.

 

Pacifica

unnamedאפליקציה המציעה מדיטציה והרפיה מהירה עם מקצב נשימות שעוזר לשמור על קצב נעים ומתאים לך. גם את מוזיקת הרקע אפשר לשנות לגלים, ציוצי ציפורים וכו'.

אפשר גם להזין לתוכה מחשבות ותכנונים לבצע משימות, שואלים אותי לפני משימה איך אני מרגישה וגם לאחר ביצוע המשימה. אז אם אתם צריכים ליווי פרטי לצורך ביצוע משימות שקשה לכם לעשות: כמו לדבר עם הבוס או עם מישהו שקשה לכם או ללכת למס הכנסה, זאת יכולה להיות האפליקציה שלכם. מה שהכי אני אוהבת באפליקציה הוא שבסיום מדיטציה קצרה הבחורה אומרת בעדינות: you're all done  וזה נעים.
התובנות שלי: המדיטציות קצרות, כדאי להתארגן לפני שמפעילים אותה, לנשום כמה נשימות ואז להפעיל את האפליקציה.

כדאי לשמוע את המדיטציות בישיבה נוחה (אלא אם רוצים להירדם), עדיף עם אוזניות שיהיו נוחות ולא יפלו מהאוזניים. חשוב שיהיה שקט בסביבה, אפשר לשים על העיניים חולצה או מגבת כדי לעזור להתנתק מהמרחב.   העבירו את הטלפון שלכם למצב "לא להפריע"

 

 calm screen696x696

זוהי האפליקציה החביבה על הילדים שלי. בכל פעם שהם מרגישים שזה בלתי אפשרי עבורם להירדם, הם מבקשים רשות להשתמש באפליקציה כדי להירגע. הסרטונים השונים מוצעים לבחירה. טפטוף גשם, שמיים בזמן טיסה, גלים נינוחים, ציוצי ציפורים ועוד. יש גם מדריך נשימות בקצב מסוים.

מי שמתקשה לעשות מדיטציה מכל מני סיבות, יכול לגמרי למצוא את עצמו נרגע מול הסרטונים הנעימים. גם מול מחשב, וגם כאמור האפליקציה.

 

 

את המנחמים הבאים לא מצאתי בסמארטפון אבל הם נראו לי חשובים:

חיבוקים

קיבלתי חיבוקים גדולים. גיליתי שהחיבוקים מנחמים מאוד ואם הם יותר ארוכים מכמה שניות בודדות, הם ממוססים את המתח שהצטבר בצוואר ובלסת. אז התמסרתי לחיבוקים, שואבת מהם את ההרפיה. בכל יום מנצלת את הילדים לחיבוקים ממושכים אחרי בית הספר ולפני השינה.
תובנות: זה חינם, לא דורש סוללות או מטען, מספק נחמה לשני המתחבקים וצריך לזכור שיש לחיבוק כח גדול יותר ממה שמייחסים לו. מקווה שזה שאני מחבקת את הילדים למשך יותר מ30 שניות בכל פעם לא יוסיף עוד סעיף שבגינו יצטרכו פסיכולוג כשהם יגדלו.

חברות

למרות שאני מעדיפה לסבול בשקט, החברות האהובות שלי חיבקו אותי עם אף מנוזל, דמעות בעיניים והקשיבו לי מדברת את הכאב שלי החוצה. על אף שתכננתי להופיע בפניהם חייכנית וככזו המסוגלת להיות בחברה מבלי לבאס את כל מי שמסביבי. הידיעה שהן שם בשבילי כשארצה שימשה לי עוגן ונחמה. גם איתן מצאתי שחיבוקים מחזקים אותי.

תובנות: אם לא מספיק לכם הנסיון שלכם עם חברות, או ההמלצה שלי שתדעו שגם מחקרים מראים שמפגשים קבועים של קבוצת בנות תורמים לבריאות הנפשית.

יש עוד.

לכתוב, ליצור, לתת, להתנדב ועוד המון רעיונות טובים. על שיטוט בפייסבוק בזמן מצוקה רגשית כבר כתבתי.

מה הציל אתכם בזמן משבר? ספרו לי.

 

עקבו אחרי

מזי סולומון

מקימת האתר פרובינציה, סקרנית, חובבת מוזיקה ושטויות.
נשואה לאחד גבוה ומגדלת 2 בנים ובן. בדרך כלל מרוצה מהם.
אוהבת לכתוב, לפטפט ולהוביל אנשים להיות יותר טובים לעצמם ולאחרים, אם בא להם.
מומחית באסטרטגית תוכן ומאמינה שאנשים עושים עסקים עם אנשים שהם מתחברים אליהם.
מקיימת פגישות פיצוח חד פעמיות שמאפשרות לראות את הנתיב האישי שלכם יותר ברור. אני שיניתי את חיי לחלוטין בחיפוש אחר אושר שמחה ואהבה ומשימת חיי היא לעזור לאחרים לעשות את השינוי שהם צריכים כדי להיות מאושרים.
אני מתלהבת, אופטימית ובעלת קול פנימי שהיא חתכת נודניקית שאין לתאר (:
עקבו אחרי