הרשמה
סיסמתך תשלח אליך בדואר אלקטרוני

פתח דבר – גניבת תודעה

עשיתי סדר לעצמי וחשבתי לשתף גם אתכם. אולי זה יעשה גם לכם קצת סדר. אולי יזכיר לכם להתחבר לעצמכם ולכל הידע שכבר קיים בכם. ואולי אוכל ללמוד גם מהתגובות שלכם.

כמו כל מיני שינויים 'חברתיים' שקורים בארץ ובעולם, כשפייסבוק הוא אחד החלוצים שבהם, גם בעולם השיווק רואים שדרכי השיווק המוּכּרות כבר לא אפקטיביות כמו פעם.

לאנשים די נמאס שגונבים להם את התודעה. לאנשים די נמאס משיווק אגרסיבי.
לאנשים נמאס שדוחפים להם ואומרים להם מה טוב בשבילם ומה הם צריכים.

אני לא אומר שזה לגמרי לא עובד אבל זה עובד פחות מכיוון שהתודעה האנושית ערה יותר וקשה 'לגנוב' אותה.
מסרים סמויים או ישירים, סיסמאות וקריאה לפעולה, משפיעים פחות ופחות.

מה שזה גורם בין היתר, זה לשיווק עוד יותר אגרסיבי, מצד אותם אנשים שעדיין מאמינים בשיטות של השיווק הישן.
וזה משיג רק את ההיפך. תסתכלו סביבכם, תבדקו עם עצמכם.

ההתעוררות

והנה מתעוררים, בעלי עסקים, לעובדה שלא מתאים להם לדחוף ולמכור בכוח. עצמאים מנסים להתרחק מזה ומחפשים דרכים אחרות, קלות, פשוטות, כנות, אמיתיות ואותנטיות. עצמאים מחפשים שיהיה להם נוח ונכון לשווק את עצמם בדרך שהם מתחברים אליה.

כמו השינויים החברתיים שמתעוררים בעולם וכמו עסקים וארגונים חברתיים שקמים יותר ויותר וכמו מהפיכות חברתיות שקטות או רועשות, יש סוג של מהפיכה חברתית גם בעולם העסקי. לאנשים יותר ויותר מעניין הצד הערכי של העסק ולא רק המחיר או טיב ואיכות המוצר.

ארגונים וחברות היי-טק כבר זיהו את הנושא לפני כמה שנים והתחילו להכניס ערכים לארגון. עסקים החלו לקבוע קוד אתי וקוד חברתי והתחילו לפעול לפיהם. ארגונים יוצרים פעילות ערכית לעובדים שלהם ומעודדים תרומה לקהילה. ארגונים תורמים ומכניסים פעילויות ערכיות להווי הארגון או החברה.

עסקים עושים עם אנשים

עסקים עושים עם אנשים. ולא רק שללקוח חשוב מי בעל העסק, גם לבעלי עסקים ובעיקר לעצמאים חשוב לבחור את הלקוחות שנכונים להם. עצמאים מתחילים לזהות עם איזה סוג של לקוח היו מעדיפים לעבוד ואת מי היו מעדיפים להפנות לבעל עסק אחר.

כל זה מוביל לשיווק אותנטי, כתיבה אותנטית ונוכחות אותנטית וירטואלית ופרונטלית.

נוכחות אותנטית

אז מה היא נוכחות אותנטית? מה הוא קידום אותנטי? זוהי דרך שמאפשרת ליצור מפגש, תחילה וירטואלי ואחר-כך פרונטלי, בין נותן השירות לבין הלקוח, כאשר הסיכוי להתאמה הוא גבוה ביותר.

העצמאי, נותן השירות, מביא את עצמו בצורה אותנטית. הלקוח, נחשף ומכיר את האישיות והערכים של נותן השירות, וכאשר יש התאמה ונוצר קשר, לשני הצדדים יהיה כייף ומדויק לעבוד ביחד. דרך זו מבטיחה שהלקוח שיבחר בבעל עסק יהיה גם הלקוח שבעל העסק ישמח לשרת.

נוכחות אותנטית מאפשרת לנותן השירות להביא את עצמו ולהכיר את עצמו לקהל רחב, כמו לעמוד על במה מול קהל עצום ולספר על עצמו ומבלי לנסות למכור שום דבר. נוכחות אותנטית מאפשרת לאנשים בקהל, להכיר ולהרגיש ולהתחבר אל האדם שמאחורי העסק ואז לבחור אם מתאים להם אדם זה או אחר.

נוכחות אותנטית מאפשרת ללקוח הפוטנציאלי להכיר, עד כמה שניתן, את נותן השירות ולבחור בו מתוך חוויה של היכרות אישית. באופן אישי, נתקלתי בכמה אנשים שהמליצו עלי, מבלי שבאמת הכירו אותי.

טיפים לכתיבה

כמה טיפים לנוכחות אותנטית ברשת ולכתיבה אותנטית:

פנקס
התחילו להסתובב עם פנקס קטן בכיס. או לחילופין, השתמשו באפליקציה של רישום הערות או תזכורות אישיות בטלפון החכם. רשמו כל רעיון שעובר לכם בראש. כשאתם עסוקים בעבודתכם, תיתקלו הרבה פעמים בשאלות שמעסיקות את הלקוחות שלכם, תיתקלו בתובנות שלכם או של הלקוחות, תיתקלו ברעיונות שלכם, שיופיעו אצלכם או ברעיונות של אנשים סביבכם, שתרגישו אליהם חיבור כאילו היו רעיון שלכם. רשמו אותם באותו רגע.

תכתבו
רק אם בא לכם לכתוב ומתי שבא לכם לכתוב. אל תיצמדו לכללים. אל תכתבו כי צריך. אל תכתבו למטרה שיווקית או בשביל להיות נוכחים או בשביל ללמד משהו שאתם יודעים ואחרים לא. תכתבו כי בא לכם לכתוב ולהביא ערך לקורא.

שימו את הקורא במרכז
כשאתם כותבים, חשבו על הקורא. אל תהיו עסוקים בכם, אלא בקורא. אתם יכולים לכתוב מידע על עצמיכם, כשהוא רלוונטי לקורא, אבל כתבו דברים שיכולים לתרום ולהביא ערך לקורא. כשאתם כותבים זכרו, שימו את הקורא במרכז.

כתבו בגובה העיניים
לא כי אתם יודעים משהו שאחרים לא יודעים. יכול להיות שאתם אנשי מקצוע נפלאים ושעשיתם דרך ולמדתם הרבה, אבל תמיד יש לכם מקום ללמוד ולהתפתח ותמיד קיימת אפשרות שהלקוח יודע לא פחות מכם, והוא עדיין יכול להיות הלקוח הבא שלכם. תכתבו כדי להזכיר לאחרים את זה שהם כבר יודעים.

התמידו בכתיבה
ככל שיראו אתכם יותר, כך תהיו שם בתודעה של אחרים. יום אחד, כשיזדקקו למוצר או שירות כמו שלכם, ייזכרו בכם ויתקשרו.

תהנו מהדרך

דעו לכם, שכתיבה אותנטית יכולה להציף ולהעלות אתגרים וקשיים שונים וזוהי הזדמנות נהדרת לפרק אותם. הכתיבה תעזור לכם להתחבר אל עצמכם, אל מי שאתם ואל מה שאתם עושים. הכתיבה האותנטית אפילו תעזור לכם לשחרר ולהתגבר על שיחות פנימיות שונות שיכולות לעלות ולהופיע תוך כדי התהליך. הכתיבה תסייע לכם למקד ולדייק את עצמכם.

ראו בכתיבה דרך ולא מטרה. תעזו ותנסו.
תזכרו שהאויב של הטוב הוא הטוב ביותר.
אל תחפשו את הרגע הכי מתאים או ההשראה הכי נכונה או המילה המדויקת.
פשוט תכתבו.

יריב גרוסמן

מורה דרך, מטפל גוף נפש ומורה למטפלים. מורה למדיטציה מעשית, הגשמה אישית ולדרך חיים של חופש ושפיות.